اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

میز دانشجو| سامانه همانندجو چیست؟

سامانه همانندجو، سامانه ای برای بررسی مقالات، پروپوزال‌ها و رساله‌های دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری است، با استفاده از این سامانه می‌توانید میزان مشابهت متن مقالات را بررسی کرده و تالیفی، بازنویسی و یا کپی بودن مقالات را تشخیص دهید.

میز دانشجو| سامانه همانندجو چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سامانه همانند جو tik.irandoc.ac.ir، سامانه‌ای برای  رشد و پیشرفت میزان سطح علمی کشور است. این سامانه همان طور که از نامش نیز پیدا است، برای جستجوی میزان همانندی متن مقالات علمی دانشجویان کشور، راه اندازی شده است. به این صورت که استادان و دانشجویان می توانند بعد از ثبت نام در این سامانه، متن مقالات، رساله‌ها و پروپوزال‌های خود را وارد این سامانه کنند.

سپس این سامانه میزان همانندی متن آن را با مقالاتی که از قبل نوشته شده، بررسی کرده و نتیجه را گزارش می‌دهد. بهره برداری از این سامانه، کمک زیادی به حفظ حقوق نویسندگان مقالات و پروپوزال ها می کند. البته سامانه همانند جو  tik.irandoc.ac.ir، خدمات بسیار مفید دیگری مانند گزارش طرح پژوهشی، مقاله نشریه ادواری و ... نیز ارائه می‌دهد.

سامانه همانند جو یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش‌های سایت ایرانداک است. این سامانه بیشتر مورد استفاده دانشجویان و اساتیدی قرار می‌گیرد که قصد انجام پایان نامه دکتری، ارشد، پژوهش های علمی و... را دارند. استفاده از این سامانه در روند نوشتن پایان نامه کمک بسیار زیادی به شما می‌کند تا یک پژوهش منحصر به فرد، در کنار رعایت اصول حرفه ای نوشتن پایان نامه تولید کنید.

در روند تالیف یک پایان نامه، برخی اساتید راهنما از دانشجویان می‌خواهند تا پس از پایان هر فصل از پایان نامه، آن بخش از نوشتار خود را در سامانه همانندجو بارگزاری کنند.

اگر شباهت متون تولید شده دانشجو، زیر ۳۰ درصد یا حداقل زیر درصدی که مورد نظر استاد مربوطه باشد، آن پایان نامه قابل قبول بوده و دانشجو می‌تواند پایان نامه خود را برای جلسه دفاع آماده کند.

سامانه همانند جو یک هدف اصلی را دنبال کرده و آن، حمایت از حقوق مالکیت فکری است. این سامانه به منظور کمک به پژوهشگران جهت یافتن موضوعات جدید و انتخاب آن برای پژوهش، راه اندازی شده است. سامانه همانند جو با هدف پیشگیری از سرقت های علمی، به بررسی عدم کپی برداری در پایان نامه ها، پروپوزال ها و مقاله ها می پردازد. این کار کوششی در جهت حفظ حقوق پدید آوراندگان و زمینه سازی مناسب برای دسترسی آزاد همه به منابع اطلاعاتی است.

سامانه همانندجو با دریافت متن از کاربر و بعد از آن، با جستجوی خودکار در متن کامل پایان ‌نامه‌های کارشناسی‌ ارشد و رساله ‌های دکتری موجود در پایگاه‌ های ایرانداک، نوشته‌‌های همانند را بازیابی کرده و میزان همانندی و منابع اطلاعات همانند آن ها را نشان می ‌دهد. همچنین آشنایی با نحوه رفرنس دهی در مقالات می تواند در نحوه درست رفرنس دادن و انتخاب درست منابع کمک شایانی می‌کند.

سازندگان این سامانه پر کاربرد، در مورد نحوه استفاده از آن و میزان صحت کار آن تاکید دارند که سامانه همانندجو در بخش نرم‌ افزار و موتور جستجو، قابلیت راستی آزمایی دارد.

موتور جستجو کارش را به دقت و به درستی انجام داده و خروجی‌ هایی که ایجاد می ‌کند، بی‌ربط یا غیرقابل استناد نیستند. اخیرا همانندجویی کتاب نیز به خدمات پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) افزوده شد. بر این اساس مرکز نشر دانشگاهی کتاب‌هایی را که پیش از بسته شدن این توافق‌نامه منتشر کرده است و کتاب‌هایی را که پس از این منتشر می‌کند، برای همانندجویی در سامانه همانندجو در اختیار ایرانداک می‌گذارد.

حال به سوالات متداول ما درباره این سامانه می‌پردازیم:

 سامانه همانندجو tik.irandoc.ac.ir چیست؟

 سامانه همانند جو tik.irandoc.ac.ir برای جستجوی میزان همانندی متن مقالات علمی دانشجویان کشور، راه اندازی شده است. 


 ثبت نام در سامانه همانندجو tik.irandoc.ac.ir به چه صورتی انجام پذیر است؟

در مرحله اول وارد سایت irandoc.ac.ir شده و بر روی گزینه همانندجویی در نوشتارهای علمی کلیک کنید.


 امکانات سامانه همانندجویی tik.irandoc.ac.ir چیست؟

 با توجه به متن مقاله، این سامانه امکاناتی مانند پیشنهاد (پروپوزال) رساله دکتری تخصصی، گزارش طرح پژوهشی، مقاله نشریه ادواری و کتب و ... را ارائه می دهد.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول